Business development manager
Wij zijn Q42.
Q42 bouwt digitale producten die het leven van mensen slimmer, beter en leuker maken.
Al meer dan 25 jaar helpen we bedrijven als The National Gallery, HEMA, AVROTROS, BAM, Rijksmuseum, Philips Hue, Avis en Secrid met het bedenken, bouwen en schalen van digitale producten. Apps, websites, connected devices, AI-toepassingen en meer. Van idee tot lancering.
Tech zit in de kern van alles wat we doen. Onze teams van developers en projectleiders zijn altijd bezig met snel uitproberen, leren en verbeteren. Totdat het product fijn is in gebruik, de business laat groeien én wij er zelf een glimlach van krijgen.
En wij hebben een vacature voor een business development manager.
Business development bij Q42 is geen standaard salesrol. We zoeken iemand die technologie begrijpt, strategisch kan meedenken met klanten en energie krijgt van het realiseren van complexe projecten. Iemand met ervaring in sales, strategie en projectleiding, idealiter binnen een digital agency of consultancy, die weet hoe je van een goed gesprek naar een concreet plan kan komen.
Strategisch gesprekspartner
Als business development manager ben je strategisch gesprekspartner voor de klant: iemand die een organisatie helpt om ideeën om te zetten naar uitvoerbare plannen, interessante uitdagingen weet op te lossen en haar digitale impact kan vergroten. Daarbij weet je je goed te verplaatsen in de wereld van opdrachtgevers, onze product development teams, en ook de eindgebruikers, dat wil zeggen: consumenten.
Voordeur én poortwachter
Wanneer er een lead binnenkomt, ben jij één van de personen die contact opneemt met onze potentiële klant, Q42 enthousiast kan vertegenwoordigen, de context en uitdaging van de klant probeert te doorgronden door de juiste vragen te stellen, en samen met het salesteam van Q42 bepaalt of dit een mogelijk project is waar onze Q’ers blij van worden (of niet).
De lead in voorstellen en pitches
Wanneer we een lead oppakken, leid jij het proces van voorstelvorming. In het voorstel combineren we de wensen van de klant met onze voorgestelde technische oplossingen, aanpak, teamsamenstelling en budget - in slides of tekst afhankelijk van de context. Dit doe je doorgaans niet alleen maar in teamverband. Hierin ben jij in staat om de leiding te nemen en de benodigde mensen, ervaring, en technische kennis bij elkaar te brengen en samen te vertalen naar een professioneel en overtuigend verhaal. Soms is dit proces in competitief verband en volgen we een strikt aanbestedingstraject, maar idealiter creëren we ons voorstel samen met de klant. Uiteindelijk pitchen we aan de klant, volgt er een contractuele fase, en hopen we snel het project op te kunnen starten!
Geen koude acquisitie, maar warme relaties
Q42 bestaat al ruim 25 jaar en heeft het geluk dat er meestal meer dan genoeg gekwalificeerde leads binnenkomen. In plaats van koude acquisitie richt jij je daarom vooral op het converteren van concrete saleskansen naar gave projecten én op het verder optimaliseren van onze salesmachine: van proposities en branding naar marketing en sales, tot en met retentie en accountmanagement.
Werken bij een techbureau binnen een consultancy collectief
Als je al eerder bij een bureau of consultancy hebt gewerkt, herken je veel van wat hierboven staat. Je weet wat deadline-gedreven werken inhoudt, hoe je een project of team succesvol inricht, maar vooral: hoe je als bureau een relatie opbouwt met een klant. Wat speciaal is aan business development bij Q42 ten opzichte van andere tech development bureaus, is dat we onderdeel zijn van Eidra. Eidra is een consultancy collectief dat in Nederland bestaat uit Fabrique (ontwerp), Essense (customer experience), Curamando (commerce & AI) en Eidra Consulting (management consulting). In Zweden, Londen en Chicago werken we veel samen met Umain (tech development). In een significant gedeelte van de salesprojecten trek je samen op met collega’s van onze zusterbedrijven en wissel je kennis uit. Dit maakt business development bij Q42 erg divers en dynamisch.
Weet je genoeg en wil je direct solliciteren? Laat hier je gegevens achter en we nemen snel contact met je op. Maar doorlezen mag natuurlijk ook.
Past Q42 bij jou?
Wil je weten of Q - zoals we Q42 meestal noemen - bij jou past? We kunnen je alvast vertellen, wat wij te bieden hebben en waar wij van houden. Dan kun jij inschatten of er voldoende overlap is voor een gesprek.
We bieden een all-in salaris tot 7.000 euro per maand, afhankelijk van jouw ervaring. Dat is inclusief een maximale pensioenregeling, vakantiegeld en internetvergoeding. (Hier lees je hoe we salaris, zelfbeoordeling en persoonlijke ontwikkeling aan elkaar koppelen.)
De opdrachten die wij doen, zijn voor ons meer dan zomaar projectjes. Ons werk is productontwikkeling: het allerbeste digitale product neerzetten om de eindgebruiker te verbazen. Dat doen we met Rijksmuseum, Philips Hue, Wie is de Mol?, HEMA, The National Gallery, Avis, gemeente Amsterdam, Jumbo Group, TNO, BAM, Secrid en andere mooie klanten en partners.
Maar we ontwikkelen ook eígen producten via onze ventures, zoals onze tech for good start-up Hack The Planet. Die ventures maken ons beter in productdenken, wat we weer kunnen toepassen in onze projecten. En vice versa.
De waarom-vraag hoor je veel bij ons. We komen graag tot de kern. En omdat elk probleem anders is, hebben we niet één vaste oplossing. Onze teams kiezen zélf hoe ze het product bouwen, waarbij jij als business development manager het eerste contact legt tussen klant en team.
Met ruim 120 knappe koppen is er genoeg te leren bij Q. Van Bedenktijdjes en Passietijd tot kennis delen in onze podcast en samen leerzame conferenties bezoeken.
We noemen Q graag een happy place for nerds. We houden dan ook niet zo van kaders. Veel Q'ers doen er iets bij naast hun gewone werkzaamheden. Dat houdt Q lekker plat en geeft iedereen de mogelijkheid om mee te sturen én te groeien.
Op onze stekkies in Amsterdam en Den Haag (begin 2026 verhuizen we naar het Groothandelsgebouw in Rotterdam) kunnen we fijn in the zone komen én heel goed feesten. Daar houden we sowieso wel van, samen leuke dingen doen: van het jaarlijkse Q-uitje en onze hackathon tot pubquizzes en bordspelavonden in onze eigen bruine kroeg.
Wil je nog meer weten, lees dan ons uitgebreide verhaal op de pagina met alle vacatures!
Ook relevant: onze arbeidsvoorwaarden.
Pas jij bij Q?
Ervaring is mooi meegenomen, maar niet het allerbelangrijkste. Jouw technisch inzicht en de match wegen zwaarder.
Heb je vaker aan de wieg gestaan van digitale producten voor consumenten?
Kun je je inleven in de uitdagingen van een klant?
Snap je technologie?
Je ziet voldoende overlap?
Laten we dan eens kletsen! Je bent van harte welkom op ons kantoor in Amsterda, Rotterdam of Amsterdam. Klik op de button hieronder, dan plannen wij een gesprek in. Of bel direct Maurice om even een afspraak te maken: 06-46465370.
Onze sollicitatieprocedure.
"Een wat? Een procedure?" Ja, we weten ’t, wij houden er ook niet van. Hebben we gelukkig ook niet zoveel. Maar omdat nieuwe mensen aannemen best wel heel erg superbelangrijk is, hebben we een manier bedacht om dit écht goed te doen. Komt-i:
Klik op 'Ik wil kennismaken!' en maak er een mooi verhaal van.
We organiseren een gesprek om te kletsen over jou én over Q. Bedenk ook iets waar je trots op bent, bijvoorbeeld een project waar je aan gewerkt hebt. Dat is veel leuker om over te hebben dan een CV.
Daarna doen we nog een gesprek. Maar dit keer krijg je eerst huiswerk mee: een leuke opdracht waarmee je ons kunt verbazen.
De laatste stap is een meeloopmiddag of -ochtend. Je haakt dan zo'n drie uur lang aan bij een stel Q'ers. Leuk voor jou om hen beter te leren kennen en ons werk van dichtbij te zien. Leuk voor ons omdat we graag zo veel mogelijk Q’ers betrekken bij de sollicitaties. We stellen hun achteraf de vraag: "Zou je balen als we haar/hem niet aannemen?" Als ze dan 'ja' zeggen, weten we genoeg. 😊
We doen je een aanbod, we krabbelen, en je komt samen met ons lol en verschil maken.
In deze blogpost geven we meer uitleg over ons sollicitatieproces, de verschillende stappen, hoe we beoordelen, wat we zoeken in een kandidaat, et cetera.
Oh, en recruiters: wij zijn zelf heel goed in het vinden van nieuwe collega’s. Jullie hulp is dus niet nodig én niet gewenst.
De mensen van Q42.
Onze mensen noemen we Q'ers. Hieronder zie je er een aantal. Mocht je graag alle Q'ers willen zien en willen filteren op allerlei relevante en volslagen irrelevante punten, dat kan ook!







































